Toelichting bij COM(2008)199 - Europa's digitale toekomst voorbereiden - Middenevaluatie van i2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52008DC0199


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

2.

Brussel, 17.4.2008


COM(2008) 199 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO’S

Europa's digitale toekomst voorbereiden Middenevaluatie van i2010 {SEC(2008) 470}

3.

INHOUDSOPGAVE


Inleiding

3

4.

2. i2010 halverwege de looptijd 4


5.

3. De uitdaging van toekomstige netwerken en het internet 4


4. Naar een echte eenheidsmarkt — de bijdrage van ICT's 6

6.

5. Aangaan van de uitdaging van concurrentievermogen door innovatie en onderzoek 8


7.

6. De noodzaak om een agenda voor langetermijnbeleid voor gebruikers in de digitale omgeving te ontwikkelen 11


8.

7. Conclusie 13


1.

Inleiding



Informatie- en communicatietechnologieën (ICT's) blijven een belangrijke motor van economische en sociale modernisering. Vandaag besteden de bedrijven in de EU 20% van hun investeringen aan ICT's, en neemt de sector 26% van de totale onderzoeksuitgaven voor zijn rekening. Bovendien is 60% van de basisoverheidsdiensten nu volledig online beschikbaar en gebruikt meer dan de helft van de EU-burgers regelmatig het internet i.

i2010 is gericht op 1) het instellen van een Europese informatieruimte, d.w.z. een echte eenheidsmarkt voor de digitale economie om ten volle de schaalvoordelen die geboden worden door Europa's markt van 500 miljoen consumenten te benutten; 2) het stimuleren van innovatie en investeringen in ICT-onderzoek aangezien ICT's een belangrijke motor van de economie zijn; en 3) het bevorderen van inclusie, overheidsdiensten en levenskwaliteit, d.w.z. het uitbreiden van de Europese waarden van inclusie en levenskwaliteit tot de informatiemaatschappij.

De op 1 juni 2005 gelanceerde i2010 i-strategie was het eerste coherente beleidskader voor het tijdperk van convergerende telecommunicatie- en mediadiensten. In de afgelopen drie jaar is veel vooruitgang geboekt. Een aantal voorbeelden mag volstaan om de breedte van de prestaties te laten zien: er is een nieuw regelgevingskader voor audiovisuele mediadiensten ingevoerd; er zijn voorstellen gelanceerd om de regelgeving betreffende elektronische communicatiediensten te verbeteren i; er is regelgeving voor het creëren van een eenheidsmarkt voor grensoverschrijdend mobilofoongebruik ingevoerd; er zijn initiatieven in behandeling voor het stimuleren van online-inhoud in Europa;[4] belangrijke nieuwe initiatieven voor de financiering van O&O en innovatie zijn in vol bedrijf (het zevende kaderprogramma voor onderzoek en het Programma ter ondersteuning van het ICT-beleid op grond van het programma voor concurrentievermogen en innovatie — CIP); er zijn recentelijk baanbrekende publiek-private partnerschappen (gezamenlijke technologie-initiatieven) opgestart; en nieuwe e-inclusie-initiatieven zijn op goede weg i.

Intussen behoort Europa tot de wereldleiders wat de ontwikkeling van de digitale economie betreft. De Europese breedbandmarkt, met 90 miljoen lijnen, heeft meer abonnees dan enige andere economische regio, en de helft van de Europese burgers gebruikt regelmatig het internet. Sommige lidstaten behoren tot de wereldtop qua breedbandoppak, mobiele penetratie, dataverkeer. Maar de verschillen tussen de lidstaten zijn aanzienlijk. Europa investeert momenteel te weinig vergeleken met andere geïndustrialiseerde regio's en moet steeds meer het hoofd bieden aan concurrentie uit China en India. Dat is de reden waarom het beleidskader van i2010 vandaag meer dan ooit nodig is. Maar moet het i2010-kader halverwege zijn looptijd worden aangepast?

I2010 HALVERWEGE DE LOOPTIJD

Uit de huidige beoordeling van de Lissabon-strategie i komt naar voren dat de structurele hervormingen beginnen te lonen, maar dat het economische landschap gefragmenteerd is. Dit totaalbeeld geldt ook voor de informatiemaatschappij. Terwijl het strategische Lissabon-verslag van 2007 de vooraanstaande rol van de ICT's bij structurele hervormingen bevestigt en de helft van de lidstaten hun O&O- en ICT-beleid heeft versterkt, hinken grote delen van de EU nog steeds achterop bij het invoeren van ICT's.

Gedurende 2007 heeft de Commissie de i2010-aanpak geëvalueerd in het licht van de huidige prioriteiten voor groei en banen. Uit de beoordeling van de Lissabon-strategie, de evaluatie van de interne markt i, de uitvoering van het Actieplan voor innovatie i en de evaluatie van het consumentenacquis i komt het belang van ICT's naar voren. De volgende punten worden aldus van strategisch belang voor het concurrentievermogen en de oppak van ICT in Europa:

- Europa heeft grote vooruitgang gemaakt in de richting van de netwerkeconomie, maar dient naar een hogere versnelling te schakelen om de overgang naar netwerken van de volgende generatie te leiden, zonder daarbij zijn inspanningen om de digitale kloof te overbruggen te verslappen.

- Europa moet zijn grootste economische troef - de grootste consumentenmarkt in de ontwikkelde wereld - beter benutten. Ondanks de mondiale uitbreiding van het internet zijn echter verdere stappen nodig om een eenheidsmarkt voor de digitale economie te creëren.

- De ICT-onderzoeksuitgaven liggen in de meeste lidstaten nog onder de streefcijfers. Er zijn grotere inspanningen nodig om de middelen te bundelen door de coördinatie van de inspanningen voor onderzoek en innovatie.

- Naarmate het internet in het dagelijkse leven doordringt, veranderen de publieke verwachtingen en preoccupaties in verband met de informatiemaatschappij. De beschermingsmechanismen dienen te evolueren om bij de technologie- en marktontwikkelingen aan te sluiten, zonder de enorme kansen van de sociale en economische onlineactiviteiten te verstikken.

In deze mededeling worden concrete voorstellen gedaan om i2010 op deze uitdagingen af te stemmen door het verder bevorderen van het concurrentievermogen en de ICT-oppak in Europa.

9.

DE UITDAGING VAN TOEKOMSTIGE NETWERKEN EN HET INTERNET


Digitale convergentie is nu een realiteit en het internet is een essentieel instrument voor onze economieën en het leven van elke dag. Breedband wordt de standaardmanier om zich op het internet aan te sluiten. De online-inhoud ontwikkelt zich snel, vooral op het gebied van nieuwe inhoud en door gebruikers gecreëerde inhoud.

De Europese breedbandmarkt ontwikkelt zich snel en laat die van de Verenigde Staten al achter zich. De penetratiegraad bereikte 20% van de bevolking in januari 2008, een drievoudige toename sinds de uitbreiding in 2004; Denemarken, Finland en Nederland zijn wereldleider. Wel zijn er nu tekenen van vermoeidheid: de penetratiegroei vertraagt en er zijn groeiende verschillen tussen de lidstaten in termen van oppak, snelheid, prijs en dekking. De bandbreedte-eisen stijgen en hoewel de snelheden zoals in de Verenigde Staten evolueren, verloopt de overschakeling naar snelle breedband in de EU traag.

Grafiek 1:

[afbeelding - zie origineel document]

Voortgangscontrole van hoge kwaliteit is cruciaal voor de ontwikkeling van het geschikte beleidskader. De Commissie stelt voor om de totale prestatie van de lidstaten te benchmarken op basis van een grote verscheidenheid van factoren, waaronder huidige oppak, snelheden, rurale dekking, betaalbaarheid, innovatie en andere sociaal-economische aspecten. De Commissie zal in overleg met de lidstaten een breedbandprestatie-index ontwikkelen om breedbandontwikkelingen in de lidstaten te vergelijken.

De investeringen in netwerken van de volgende generatie vorderen niet zo snel als voor Europa nodig is. De Commissie zal dan ook in 2008 in een aanbeveling de voorschriften voor toegang van de volgende generatie toelichten. Naast de infrastructuur met vaste lijnen komt, vooral maar niet alleen in plattelandsgebieden, de draadloze infrastructuur steeds meer op. In de mededeling betreffende het 'digitale dividend' i is gevraagd sommige frequenties beschikbaar te stellen om een evenwichtige mix van hogedefinitie-uitzendingen, mobiele tv en draadloze breedband mogelijk te maken.

Terwijl het internetprotocol (IP) nu het primaire middel is voor het leveren van diensten, toepassingen en inhoud, moet een nieuwe krachtiger versie, IPv6, worden geïmplementeerd. Hiermee zal het beschikbare aantal IP-adressen fors uitbreiden en zullen nieuwere toepassingen op basis van draadloze technologieën mogelijk worden, waardoor de breedbandconnectiviteit zich zal uitbreiden tot nieuwe mobiele apparatuur die alomtegenwoordig gebruik mogelijk maakt. Apparatuur voor radiofrequentie-identificatie (RFID) en in producten ingebedde sensortechnologieën zullen veel meer verkeer van machine tot machine genereren en het internet tot het 'internet van dingen' uitbreiden.

Op langere termijn effent de Commissie momenteel de weg voor dit toekomstige internet van dingen, bijvoorbeeld door haar werkzaamheden op het gebied van RFID, internetbeheer en netwerkintegriteit i. In 2008 komt de Commissie met een aanbeveling over RFID, om rechtszekerheid te waarborgen en de ongerustheid over privacy en veiligheid te temperen. Verder komt de Commissie, om de verschillende toekomstgerichte acties bijeen te brengen en een coherent beleid om de informatiemaatschappij op de toekomst van het internet voor te bereiden, in 2008 met een mededeling over de toekomst van netwerken en het internet.

Acties in 2008:

- ontwikkelen van een breedbandprestatie-index en uitnodigen van de lidstaten om nationale streefcijfers voor snel-internetgebruik vast te stellen met als doel tegen 2010 onder de EU-bevolking een penetratiegraad van 30% te bereiken;

- helpen bij de voorbereiding van de informatiemaatschappij op de toekomstige interneteconomie door met een mededeling over de toekomst van netwerken en het internet te komen;

- bevorderen van de overschakeling op nieuwe netwerken door met een aanbeveling over toegang van een volgende generatie te komen;

- bevorderen van het internet van dingen door middel van een aanbeveling over RFID, waarin de privacy- en veiligheidsproblematiek centraal staat;

- voorstellen van maatregelen om een hoog niveau van veerkracht van kritieke communicatienetwerken en informatie-infrastructuur (zoals het internet) te verzekeren en om de continuïteit van de diensten te waarborgen;

- voorstellen van een pakket acties om de overschakeling op IPv6 te vergemakkelijken.

NAAR EEN ECHTE EENHEIDSMARKT — DE BIJDRAGE VAN ICT'S

Het voltooien van een eenheidsmarkt voor de informatiemaatschappij en –media is een van de hoofddoelstellingen van het i2010-initiatief. Onlangs zijn belangrijke stappen gezet met de aanneming van de Commissievoorstellen voor de herziening van de telecommunicatieregelgeving en het opstarten van het initiatief online-inhoud.

Het regelgevingskader van de EU heeft een doorgaans positieve impact gehad op de Europese elektronische-communicatiemarkten, maar was niet succesvol in de zorg voor voldoende consistentie bij de regulerende benaderingen. De fragmentatie van de regelgeving in de 27 lidstaten, inclusief de tenuitvoerlegging van oplossingen, riskeert een serieuze hinderpaal voor de ontwikkeling van de eenheidsmarkt te worden en het ontstaan van pan-Europese diensten te belemmeren.

Bij de herziening van het regelgevingskader voor elektronische communicatie i heeft de Commissie voorstellen gedaan om grotere consistentie te verzekeren. Zij heeft de oprichting voorgesteld van een 'Europese Autoriteit voor de elektronische-communicatiemarkt (EECMA)', die zal putten uit de expertise van nationale toezichtautoriteiten. Deze zal ook een gecoördineerde aanpak van het spectrum in alle lidstaten bevorderen. Om te profiteren van een eengemaakte mobiele markt, waarbij de opkomst van pan-Europese mobiele diensten en de benutting van schaalvoordelen wordt vergemakkelijkt, bevorderen de voorstellen voor de hervorming van het spectrum de verhandeling van spectrum binnen de EU alsook de dienst- en technologie-neutraliteit.

In de evaluatie van de interne markt i wordt gewezen op het potentieel van ICT's om de eenheidsmarkt open te stellen ten voordele van burgers, bedrijven en overheden. Het vrije verkeer van kennis en innovatie moet worden bevorderd als een 'vijfde vrijheid' op de eenheidsmarkt. De EU moet de raamvoorwaarden voor innovatie, met name in de informatiemaatschappij, verbeteren door de vaststelling van interoperabele normen te versnellen en tot een gemeenschappelijker spectrumbeheer te komen. De Commissie heeft aan de verbetering van de ICT-normalisatie gewerkt en komt eind 2008 met een voorstel.

Een duidelijke prioriteit voor de EU is het overbruggen van de grote kloven in de eenheidsmarkt, met name die voor diensten, en dit omvat: stroomlijnen van procedures, verminderen van administratieve lasten en bevorderen van grensoverschrijdende markttoegang met name voor overheidsinkoop. Toepassingen in dat verband zijn onder meer: interoperabele verlening van pan-Europese e-overheidsdiensten en de grensoverschrijdende erkenning van e-handtekeningen.

Het rechtskader betreffende de informatiemaatschappij en de soms gefragmenteerde uitvoering in de lidstaten kunnen het moeilijk maken het potentieel van ICT's op Europese schaal te exploiteren, waarbij de kans bestaat dat de hinderpalen voor grensoverschrijdende onlinehandel toenemen. Het is nodig iets te doen aan elkaar overlappende eisen, verschillen of inconsistenties bij de uitvoering en gelijke tred te houden met technologische verandering (zie grafiek 2 hieronder) om de efficiënte werking van de 'e-interne markt' te verzekeren. Zo zal e-facturering in 2008 en 2009 worden behandeld door een groep deskundigen, die tekortkomingen in de regelgeving en bedrijfsvereisten in verband met e-facturering zal aangeven en tegen eind 2009 de Commissie een kader zal voorstellen om de volledige erkenning van e-facturen in grensoverschrijdende transacties te bevorderen.

Grafiek 2: Evolutie van het juridische en technische landschap

[afbeelding - zie origineel document]

Bron: DLA Piper, 2007

Acties:

- ondersteunen van de aanneming van het regelgevingspakket voor e-communicatie en met name de oprichting van de EECMA;

- efficiënter maken van het spectrumbeheer door de bevordering van de harmonisatie en verhandeling van het pan-Europese gedeelte van de frequenties;

- ontwikkelen van pan-Europese overheidsdiensten met behulp van de grootschalige proefprojecten op grond van het Programma ter ondersteuning van het ICT-beleid;

- voorstellen van verbeteringen aan het ICT-normalisatiesysteem van de EU;

- aannemen van een actieplan om e-handtekening en e-authenticatie verder te bevorderen;

- uitvoeren van het Europees elektronisch factureringskader.

10.

AANGAAN VAN DE UITDAGING VAN CONCURRENTIEVERMOGEN DOOR INNOVATIE EN ONDERZOEK


Onderzoek en innovatie staan bovenaan op de EU-agenda voor economische hervorming. Maar hoewel 22 van de 27 lidstaten deze gebieden in hun nationale hervormingsprogramma's als kernuitdagingen hebben aangewezen en in 2007-2013 meer dan 14% van de investeringen van het Structuurfonds aan OTO en innovatie hebben toegewezen, ligt de doelstelling om tegen 2010 3% van het bbp aan onderzoek te besteden nog steeds buiten bereik i.

De EU besteedt slechts ongeveer half zoveel als de VS aan ICT-O&O en is gespecialiseerd in subsectoren met een lage onderzoeksintensiteit. ICT's maken in de meeste ontwikkelde landen ongeveer 30% uit van de totale onderzoeksinspanning, en de kloof tussen de inspanningen van de EU en die van haar belangrijkste concurrenten ondermijnt momenteel haar toekomstige mogelijkheden om innovaties op het gebied van de informatiemaatschappij te leiden.

Om een stijging van de investeringen te stimuleren, heeft de EU de weg gewezen door van ICT's het grootste onderdeel binnen KP7 te maken. De EU pioniert momenteel ook op het gebied van publiek-private partnerschappen met het opstarten van de gemeenschappelijke technologie-initiatieven ARTEMIS (ingebedde systemen) en ENIAC (nano-elektronica). De gezamenlijke nationale programma's zijn opgezet om als hefboom te werken voor meer O&O-investeringen van zowel de lidstaten als de industrie.

De financiële steun wordt aangevuld met een pakket vraagzijdemaatregelen voor innovatie, zoals het initiatief voor leidende markten i. Het initiatief richt zich op markten met een hoog potentieel in Europa en steunt op een mix van O&O- en innovatiefinanciering, overheidsinkoop van innovatie, regelgevingsinstrumenten en coördinatie en partnerschap met lidstaten en stakeholders.

Van inkoop van innovatie wordt in de EU te weinig gebruik gemaakt. Onder 'inkoop van innovatie' dient met name te worden verstaan de inkoop van O&O om radicale verbeteringen in overheidsdiensten teweeg te brengen en Europese bedrijven tegelijkertijd de kans te bieden internationaal leiderschap op nieuwe markten te verwerven en consumentvriendelijke normen te bevorderen.

Initiatief voor leidende markten e-gezondheid: een vergrijzende maatschappij met een spectaculaire toename van chronische ziekten en een groeiende vraag naar betere gezondheidszorg zal leiden tot een explosie van de kosten van gezondheidszorg. ICT's spelen een centrale rol in de transformatie van de systemen van gezondheidszorg en Europa heeft massaal in O&O voor toepassingen in de gezondheidszorg geïnvesteerd. Voorspeld wordt een toename met 43% van het marktvolume tegen 2020, waardoor dit in 2006 binnen de EU-15 van momenteel 21 miljard euro op 30 miljard euro zou komen. Maar de e-gezondheidssystemen in de lidstaten zijn niet erg compatibel. Het initiatief voor leidende markten e-gezondheid is aldus gericht op de ontwikkeling van een Europese markt voor innovatieve e-gezondheidstechnologieën en de bestrijding van de gefragmenteerde wijze van verstrekking van gezondheidszorg in de verschillende lidstaten.

De Europese technologieplatforms hebben een meer strategische en gecoördineerde Europese onderzoeksagenda helpen tot stand brengen en Europese, nationale en regionale onderzoeks- en innovatieprogramma's en -beleid helpen ontwikkelen, maar meer kruisbestuiving is nodig.

e-gezondheid is een goed voorbeeld van de wijze waarop ICT-innovatie kan dienen om algemene Europese beleidsdoelstellingen te realiseren i. ICT's kunnen ook de ambitie van de EU helpen waarmaken om de klimaatverandering aan te pakken en de energie-efficiëntie te vergroten. Allereerst kan de ICT-sector zelf orde op zaken stellen door de energie-efficiëntie op het niveau van onderdelen, systemen en toepassingen te verbeteren. Afhankelijk van de toepassing bedraagt bijvoorbeeld het energiebesparingspotentieel van datacentra 20 à 70%. Maar meer algemeen kunnen ICT's de energie-efficiëntie in de economie verbeteren door 'dematerialisatie', waarbij nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk worden gemaakt, en door verbeterde monitoring en fijnere beheersing van processen en activiteiten. Als eerste stap zal de Commissie zich richten op ICT's die een betere energie-efficiëntie mogelijk maken.

Naar aanleiding van de evaluatie van het zesde kaderprogramma i zal de Commissie in 2009 een pakket initiatieven lanceren om Europa's leiderschap bij het verder ontwikkelen van ICT's te verzekeren, de kwaliteit en efficiëntie van zijn overheidssector te verbeteren en deze te moderniseren en zich de technologieën eigen te maken die essentieel zijn voor economie en maatschappij. Dit proces zal worden opgestart met een mededeling over ICT-onderzoek en –innovatie in 2009 en het bepalen van voorbereidende acties binnen KP7 en het CIP.

Het aandeel van ICT's in het bereiken van de Lissabon-doelstellingen wordt verder versterkt door de ontwikkeling van e-infrastructuren (zoals GEANT of Grids), die nieuwe onderzoeksomgevingen helpen bouwen en de productiviteit en kwaliteit van de bedreven wetenschap opvoeren. Deze infrastructuren verbinden onderzoekers op alle gebieden met enorme bandbreedte en rekenkracht, ruimen geografische beperkingen uit de weg en bevorderen gedistribueerde samenwerking, waardoor synergieën tussen verspreide onderzoeksgroepen worden gecreëerd en hun potentieel om complexere uitdagingen aan te gaan wordt vermeerderd.

Acties:

- opstarten van de gezamenlijke technologie-initiatieven als de eerste echte Europawijde publiek-private onderzoekspartnerschappen;

- bevorderen van de Europese technologieplatforms, met name hechtere samenwerking ertussen;

- uitvoeren van het initiatief voor leidende markten e-gezondheid: innovatiescorekaarten voor e-gezondheid; aanbeveling over e-gezondheid-interoperabiliteit; inspelen op normaliserings- en certificeringsbehoeften; maatregelen om de rechtszekerheid te verbeteren;

- bevorderen van de rol van de overheidssector als een eerste koper van innovatie;

- uitbrengen van een mededeling over ICT's en energie-efficiëntie;

- op gang brengen van een proces om Europa's leiderschap op het gebied van ICT's te verzekeren met een mededeling over ICT-onderzoek en –innovatie;

- bevorderen van de rol van e-infrastructuren in een veranderende en mondiale onderzoeksomgeving.

11.

DE NOODZAAK OM EEN AGENDA VOOR LANGETERMIJNBELEID VOOR GEBRUIKERS IN DE DIGITALE OMGEVING TE ONTWIKKELEN


Het internet maakt nu deel uit van het dagelijkse leven: in 2007 was een op de twee Europeanen een regelmatige internetgebruiker en was 80% van de huishoudens die het internet gebruikten al van een inbel- naar een breedbandverbinding overgeschakeld; ook omhelsden de gebruikers steeds meer nieuwe toepassingen.

[afbeelding - zie origineel document]

Niettemin gebruikt ongeveer 40% van de Europeanen het internet helemaal niet en heeft 46% van de Europese huishoudens nog geen internettoegang.

De Commissie werkt stapsgewijs aan het realiseren van haar streven om de informatiemaatschappij toegankelijk te maken voor alle Europeanen. Het initiatief e-inclusie biedt een strategisch kader om de effectieve participatie van met uitsluiting bedreigde groepen te stimuleren en door middel van het gebruik van ICT's de levenskwaliteit te verbeteren. Deze laatste kwestie komt ook aan bod in de i2010-vlaggenschipinitiatieven, zoals het initiatief De intelligente auto, die zich tot op zichzelf staande beleidslijnen hebben ontwikkeld.

De herziening van het rechtskader voor elektronische communicatie zal de gebruikersrechten in de telecomsector versterken door het gemakkelijker te maken om geïnformeerd te kiezen alvorens producten aan te kopen en van aanbieder te veranderen. De toegang tot nooddiensten via '112' zal worden verbeterd en gebruikers met een handicap zullen uitgebreidere toegang tot diensten krijgen. De privacy- en veiligheidsbepalingen zullen eveneens worden versterkt. Bovendien zal de Commissie, overeenkomstig haar verplichtingen, in 2008 verslag uitbrengen over de toepassing van de universeledienstverplichtingen in het licht van sociale, economische en technologische ontwikkelingen.

e-handel vordert niet zo snel als andere internetgebieden. De complexiteit en diversiteit van producten en diensten maken het voor de consumenten moeilijker om de kwaliteit te beoordelen van hetgeen op de markt wordt aangeboden, en een gebrek of vermeend gebrek aan vertrouwen en veiligheid bij het gebruik van nieuwe technologieën en diensten zou de oppak op grotere schaal kunnen hinderen. Het verduidelijken van de rechten en verplichtingen van de gebruikers is een eerste prioriteit waar in 2008 iets aan zal worden gedaan. Het wekken van vertrouwen en geloof in de onlinewereld is eveneens cruciaal. Bij de huidige evaluatie van het EG-consumentenrecht zal deze problematiek worden aangepakt, met name door het harmoniseren en verbeteren van de rechten en verplichtingen van gebruikers i. In deze context zal de Commissie een voorstel doen om het vertrouwen in grensoverschrijdende transacties (inclusief onlinetransacties) te vergroten door het regelgevingskader voor consumenten te vereenvoudigen en te verbeteren.

De merkbare toename van online-inhoud, met name door de gebruiker gecreëerde inhoud, wordt in grote mate gestuurd door nieuwe bedrijfsmodellen die steeds meer steunen op onlinereclame. De bescherming van auteursrechten blijft een constante zorg voor de lidstaten en de Commissie. Met het opstarten van het platform online-inhoud i wordt een forum aangeboden om deze punten te bespreken. Betreffende de kwestie van de openbaarmaking van persoonsgegevens voor auteursrechtelijke bescherming heeft het Hof van Justitie i gewezen op de noodzaak om het juiste evenwicht te vinden tussen de grondrechten uit hoofde van intellectueel eigendom en bescherming van persoonsgegevens.

Sociaal netwerken of het participerende web is een van de groeifenomenen van de afgelopen vier jaar en wordt een van de meest populaire onlinetoepassingen voor Europeanen, na e-mail en onlinezoeken. In 2007 heeft 24% van de Europese burgers deelgenomen aan onlinefora, tegenover 18% in 2006, en bij de jongere generaties lag dat percentage nog hoger. Het initiatief e-participatie verkent de mogelijkheden van het internet als middel om politieke boodschappen naar de burger te brengen. Het opkomen van meer participerende manieren om het internet te gebruiken leidt eveneens tot nieuwe uitdagingen. Een groeiend aantal gebruikers is bezorgd over de kwaliteit van inhoud, de nauwkeurigheid van informatie, de integriteit van informatieprivacy en de bescherming van minderjarigen. Wie starten met adverteren en verspreiden van inhoud en het ontlenen van inkomsten hieraan door middel van platforms met door de gebruiker gecreëerde inhoud worden geconfronteerd met niet geoorloofd gebruik van hun auteursrechtelijk beschermde inhoud. Deze uitdagingen zullen in 2008 verder worden aangegaan.

Acties:

- verslag over de universeledienstverplichtingen;

- uitvoeren van het initiatief e-inclusie: voorstel over wetgeving inzake e-toegankelijkheid; vlaggenschipinitiatief Ambient Assisted Living om in te spelen op de uitdaging van een vergrijzende bevolking; evaluatie van de beleidslijnen inzake digitale geletterdheid; top over e-inclusie;

- publiceren van een gids waarin de rechten en verplichtingen van gebruikers in de digitale omgeving worden uitgelegd;

- opstarten van de volgende fase in de evaluatie van het consumentenacquis — Kaderrichtlijn betreffende de contractuele rechten van de consument;

- lancering Veiliger internet 2009-2013 voor de bescherming van minderjarigen en de strijd tegen illegale inhoud;

- inspelen op de uitdagingen voor privacy en vertrouwen die voortkomen uit nieuwe convergerende diensten in de toekomstige alomtegenwoordige informatiemaatschappij;

- opstarten van het platform online-inhoud;

- aanpakken van kwesties betreffende de interoperabiliteit en transparantie van systemen voor digitaal rechtenbeheer voor consumenten in de aanbeveling over online-inhoud.

12.

CONCLUSIE


Deze mededeling bevestigt het belangrijke aandeel van de informatiemaatschappij en het mediabeleid in het bereiken van de Lissabon-doelstellingen. Zij bevestigt ook de validiteit van i2010 als het referentiekader voor het Europese informatiemaatschappij- en mediabeleid. Zij doet concrete voorstellen voor de heroriëntering van i2010 om het concurrentievermogen en de ICT-oppak in Europa verder te bevorderen. In 2008-2009 zal de Commissie ook de langetermijnagenda voor informatiemaatschappij- en mediabeleid ontwikkelen, en een beoordeling van het totale aandeel van ICT's in de economische prestatie van Europa opstellen i. Er bestaat een cruciale behoefte om Europese beleidslijnen te ontwikkelen die zowel het concurrentievermogen van de leidende landen stimuleren als een antwoord bieden op de verschillen tussen sterke en zwakke presteerders, en hiermee fragmentatie onder de lidstaten tegengaan.