Montesquieu Instituut: van wetenschap naar samenleving

Ollongren komt met gedragscode voor online politieke advertenties

woensdag 10 februari 2021, 11:30

DEN HAAG (PDC) - Er komt een gedragscode voor politieke advertenties op sociale media. Deze is vandaag gepubliceerd door demissionair minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren. Onlineplatforms Facebook, Twitter, Microsoft, Snapchat, Google en Tiktok werken mee aan het voorstel om openheid van betalingen voor politieke advertenties te versterken en misleidende informatie tegen te gaan.

De gedragscode is opgesteld op verzoek van Ollongren door het International Institute for Democracy and Electoral Assistance. Dit is onderdeel van een groter pakket aan maatregelen naar aanleiding van een oproep van Tweede Kamerleden Kuiken (PvdA) en Middendorp (VVD). De gedragscode zal in werking zijn tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart.

Naast openheid en het voorkomen van desinformatie zal de gedragscode zich focussen op het voorkomen van buitenlandse digitale inmenging en financiering van politieke partijen. Giften uit landen buiten de EU wordt hierbij verboden.

Bron: Rijksoverheid.nl