|
Beginnen met ‘de inhoud’ en coalitiekeuze uitgesteld: historische referenties
Alexander van Kessel
D66 en CDA praten al een week over een 'positieve agenda', maar de coalitiekeuze wordt uitgesteld. Dat roept herinneringen op aan eerdere formaties waarin maandenlang over inhoud werd gesproken terwijl de echte keuzes op zich lieten wachten. Alexander van Kessel laat zien: in 1963 en 1994 gold dat partijen pas hun kaarten op tafel leggen als duidelijk is met wie ze in zee gaan.
|
Den Haag verheven boven Nederland?
|
 |
|
|
|
|
|
Diploma’s en democratie
|
Diploma Democratie
|
|
Anchrit Wille & Mark Bovens
|
|
In de jaren '80 riepen Jacobse en Van Es al: "Weg met de intellectuelen uit de Kamer". Ruim veertig jaar later is de spanning tussen diploma's en democratie alleen maar groter geworden. Mark Bovens en Anchrit Wille maken de balans op: hoe staat het ervoor met de vertegenwoordiging van praktisch opgeleiden in de politiek, en wat betekent de groeiende opleidingskloof voor het vertrouwen in de democratie?
|
|
|
|
Diploma’s zijn niet het grootste probleem
|
|
|
Joop van den Berg
|
|
Joop van den Berg reageert op Mark Bovens en Anchrit Wille: diploma's zijn niet het grootste probleem van de Nederlandse democratie. Veel belangrijker is dat Kamerleden steeds jonger en onervaren zijn. Van den Berg pleit voor volksvertegenwoordigers met maatschappelijke ervaring in plaats van ambitieuze dertigers die rechtstreeks van de universiteit de politiek instromen.
|
|
|
|
|
|
Geen vredesplan, maar een verdienmodel
|
Artikelen
|
|
Laurien Crump
|
Trump's 28-puntenplan voor Oekraïne is geen naïef vredesinitiatief, maar een verdienmodel waarbij Amerika winst maakt over de rug van Oekraïne en Europa voor de rekening opdraait. Laurien Crump analyseert hoe Trumps buitenlandbeleid erop gericht is Amerika groot te maken, Oekraïne klein, Rusland sterk en Europa zwak.
Lees verder ›
|
|
|
|
De Kamervoorzitter: zeven kwaliteitseisen
|
|
|
Anne Bos & Carla Hoetink
|
Vorige week werd de nieuwe Voorzitter gekozen voor de Tweede Kamer. In een gepolariseerd klimaat is die rol kwetsbaarder geworden: hoe weeg je vlotte debatleiding af tegen het beschermen van het democratisch instituut? Carla Hoetink en Anne Bos zetten zeven kwaliteitseisen op een rij, van onpartijdigheid tot respect voor de continuïteit van 'de oude dame'.
Lees verder ›
|
|
|
|
Hoe kwetsbaar zijn de waakhonden van de democratische rechtsstaat?
|
|
|
Julia van Rijn en Vinzenz Ziesemer
|
In een nieuw rapport onderzoeken ze bij het IPE hoe stevig Nederlandse democratische waakhonden zijn verankerd. Ze brengen juridische, organisatorische en financiële kwetsbaarheden van negentien waakhonden van de democratie in kaart. Hoewel het bestaan van de meeste organisaties juridisch wel is verankerd, zien we een grote variëteit aan benoemingsprocedures en zijn vele begrotingen maar beperkt gewaarborgd van politieke inmenging.
Lees verder ›
|
|
|
|
Parlementaire invloed in tijden van oorlog en internationale crises
|
|
|
Jaarboek Parlementaire Geschiedenis
|
|
Wolfgang Wagner onderzoekt de historische spanning tussen democratie en oorlogvoering, van Kant en Locke tot Srebrenica en Afghanistan. In dit hoofdstuk uit het Jaarboek Parlementaire Geschiedenis blijkt dat Nederland nooit zover ging in parlementaire controle als verliezers van de Tweede Wereldoorlog of neutrale landen, en dat de informele norm van breed parlementair draagvlak het belangrijkste machtsinstrument blijft.
|
|
|
|
De (regionale) leemte in de rechtshulp
|
|
|
Nathalie Schnabl
|
|
Wie in de Randstad woont, vindt gemakkelijker rechtshulp dan wie in Groningen, Zeeland of de Achterhoek woont. Dit eerste artikel in de serie 'Op zoek naar de kloof' laat zien hoe regionale verschillen in het aanbod van sociaal raadslieden, rechtswinkels en sociale advocaten de toegang tot recht beperken, met name voor mensen met een laag inkomen.
|
|
|
|
Van Washington tot Den Haag: politieke stilstand kent parallellen
|
|
|
Peter van Keulen
|
|
Na de verkiezingen van 29 oktober dreigt Nederland vast te komen zitten in formatiegesprekken, terwijl cruciale beslissingen blijven liggen. Peter van Keulen ziet parallellen met de politieke stilstand in Washington en waarschuwt: de economie kan veel verdragen, maar geen jarenlange besluiteloosheid.
|
|
|
|
VVD: are you still standing?
|
|
|
Alies Pegtel
|
De VVD vierde 22 zetels als een overwinning na de ramppeilingen in aanloop naar de verkiezingen, maar de partij is intern verdeeld over haar rechtse koers. Van het uitsluiten van GroenLinks-PvdA tot samenwerking met Wilders: hoe raakte de liberale volkspartij haar kompas kwijt?
Lees verder ›
|
|
|
|

"Je hoort weleens geluiden: is onze democratie met die 177 jaar sinds 1848 nog wel zo vers? Als je toch even stil gaat staan bij het fenomeen van onze parlementaire democratie, dan is die nog steeds een wonder op zich, want uit miljoenen Nederlanders worden 150 mensen gekozen om vanuit het midden van die miljoenen Nederlanders keuzes te maken voor Nederland."
Thom van Campen tijdens de verkiezingen voor nieuwe Voorzitter van de Tweede Kamer.
|
|
En verder
|
Nieuws
|
 | De democratische rechtsstaat, kabinetsformatie, en bescherming
|
 | Tachtig jaar geleden: de eerste naoorlogse Prinsjesdag |
 | Formatieblog 2025 CPG |
|
|
|
|
|
Formatieduur
Schoof - 223 dagen Rutte IV - 299 dagen Rutte III - 225 dagen Rutte II - 52 dagen Rutte I - 127 dagen Balkenende IV - 93 dagen Balkenende II - 52 dagen Balkenende I - 68 dagen
Aanvang leeftijd Tweede Kamervoorzitter
Thom van Campen - 35 jaar Martin Bosma - 59 jaar Vera Bergkamp - 49 jaar Khadija Arib - 55 jaar Anouchka van Miltenburg - 45 jaar Gerdi Verbeet - 55 jaar Frans Weisglas - 55 jaar Jeltje van Nieuwenhoven - 54 jaar
|