Samenhang van noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling

1.

Kerngegevens

Document­datum 27-06-2001
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 201, 3

2.

Tekst

Titel

Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement: Samenhang van noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling ­ Evaluatie

Datum Raadsdocument

7 mei 2001

Nr Raadsdocument

8517/01

Nr Commissiedocument

COM(2001)153

Eerstverantwoordelijk ministerie

BZ

Behandelingstraject in Brussel

Document is in de Raadswerkgroep voor de Ontwikkelingssamenwerking besproken. Op 31 mei zijn tijdens de Ontwikkelingsraad Raadsconclusies aangenomen met betrekking tot deze Mededeling.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

De Mededeling van de Commissie behelst geen ophoging van de budgetten voor Noodhulp, Rehabilitatie en Ontwikkeling zoals deze reeds beschikbaar zijn onder titel B7 van de begroting.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Het voorstel behelst een plan van aanpak door de Commissie om in crisislanden die humanitaire hulp ontvangen de fase van noodhulp, die op een gegeven moment ophoudt, beter te doen aansluiten bij programma's gericht op rehabilitatie en duurzame ontwikkeling in datzelfde land. De negatieve gevolgen van deze zgn. «gap»-problematiek zouden zoveel mogelijk beperkt kunnen blijven door een betere afstemming van het hulpaanbod voor verschillende hulpfases in een land. De Commissie maakt onderscheid tussen landen die als gevolg van natuurrampen in crisis verkeren, landen die zich in een (burger)oorlog of andere bestuurlijke crisis bevinden waardoor humanitaire nood ontstaat, dan wel landen die zich in een post-conflict situatie bevinden. Bij de eerste categorie landen bestaat het plan van aanpak voornamelijk uit het onderzoeken van mogelijkheden om natuurrampen te voorkomen door o.m. beter en duurzamer milieubeheer en het versterken van de capaciteit van de eigen overheid om adequaat op rampen te kunnen reageren. Bij de andere categorieën is de focus vooral op het plegen van meer geïntegreerde economische, sociale en politieke analyses in alle fasen van interventie teneinde een optimale efficiëntie van de hulp te realiseren. Als basisdocument zou daarvoor het Country Strategy Paper (CSP), dat de Commissie per land opstelt, gebruikt moeten worden, waarin een langere termijn visie en planning kader is opgenomen om de transitie van noodhulp naar rehabilitatie en ontwikkeling zo transparant en flexibel mogelijk te maken. Indien de situatie in een land zich acuut wijzigt, zou door de formulering van een addendum op een specifiek CSP snel en efficiënt gereageerd kunnen worden. Additionele problemen die een optimale afstemming van verschillende noodhulpinstrumenten (ECHO, Rapid Reaction Mechanism) en ontwikkelings-samenwerkingsactiviteiten moeilijk maken worden gevormd door

  • · 
    zeer trage besluitvormingsprocedures ;
  • · 
    het gebruik van verschillende uitvoerende partners; en
  • · 
    de (on)mogelijkheid om fondsen te mobiliseren tussen de verschillende fasen, daar de organisatiestructuur en de fondsen binnen de Commissie opgedeeld zijn in thematische categorieën dan wel langs specifiek geografische scheidslijnen.

De Commissie stelt intern snellere besluitvormingsprocedures voor door een reorganisatie van instrumenten en eenvoudiger procedures teneinde snel en flexibel te kunnen reageren op veranderende situaties. De Commissie stelt zich voorts een voortrekkersrol voor bij de verbetering van donor- en VN-coördinatie uit hoofde van de zwaarte van haar financiële aandeel in wereldwijde (nood)hulpprogramma's .

Rechtsbasis van het voorstel

N.v.t., het betreft een mededeling.

Subsidiariteit, Proportionaliteit, Deregulering

Hoewel Nederland een verbeterde afstemming van hulpinstrumenten en een vergroting van de flexibiliteit van de Commissie zou toejuichen, zou dit proces vooral intern binnen de Commissie, tussen ECHO en de andere Commissie-onderdelen moeten plaatsvinden. Een actieve participatie van de Commissie binnen bestaande coördinatieprocessen van de VN wordt wel door Nederland geambieerd.

Nederlandse belangen

Het Nederlandse belang bij het beleid dat de Commissie wenst te implementeren is met name een effectievere besteding van de middelen die Nederland afdraagt aan de EU-begroting. Daarnaast is een betere donorcoördinatie en een betere interne afstemming tussen de verschillende Commissie-onderdelen voor alle betrokkenen van groot belang. Beide kunnen slechts bijdragen aan efficiënte en doelmatige hulpverstrekking.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)

N.v.t.

Rol EP in besluitvormingsprocedure

In dit stadium geen, het betreft een mededeling. Mocht het tot regelgeving komen dan is voor zaken die ontwikkelingssamenwerking betreffen in beginsel de co-decisieprocedure van toepassing

3.

Onderdeel van

27 jun
'01
Brief staatssecretaris met negen fiches die werden opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 201
 
 
 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.