Status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 27-06-2001 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 201, 6 |
Titel
Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen
Datum raadsdocument
25 april 2001
nr. Raadsdocument
8237/01
nr. Commissiedocument
COM(2001) 127 definitief
Eerstverantwoordelijke ministerie
JUST i.o.m. BZ, BZK,
SZW Behandelingstraject in Brussel:
De werkgroep Migratie, het Strategisch Comité voor immigratie, grenzen en asiel en de JBZ Raad.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
Niet bekend
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Met dit voorstel beoogt de Europese Commissie de rechtspositie van onderdanen van derde landen die langdurig in een lidstaat verblijven meer in overeenstemming te brengen met de positie van onderdanen van de lidstaten. Teneinde te waarborgen dat onderdanen van derde landen eerlijk worden behandeld en goed kunnen integreren moet volgens de Commissie een gemeenschappelijke status voor langdurig ingezetenen worden ingesteld, zodat voor alle onderdanen van derde landen die legaal in een lidstaat verblijven, vergelijkbare voorwaarden gelden voor het verkrijgen van deze status en de bijbehorende voordelen. Derhalve moet worden vastgesteld volgens welke voorwaarden deze status kan worden verworven en welke rechten daaraan zijn gekoppeld. Daarnaast beoogt de Commissie voorwaarden vast te stellen volgens welke de houders van deze status het recht hebben in een andere lidstaat te verblijven dan die welke hen de status heeft verleend. Uitgangspunt moet zijn dat langdurig ingezeten derde landers gelijk behandeld worden als burgers van de Unie.
Rechtsbasis van het voorstel
De Commissie baseert haar voorstel op artikel 63 EG-Verdrag, lid 3 en 4.
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
Het voorstel van de Commissie sluit aan bij het in het EG-Verdrag neergelegde doel om een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid te creëren, wat onder meer het nemen van maatregelen op het gebied van het immigratiebeleid vereist. De specifieke doelstelling van dit initiatief is het vaststellen van de voorwaarden voor het verkrijgen van de status van langdurig verblijvende derdelander om hiermee de verschillen in procedure en praktijk in de lidstaten te verkleinen. Het voorstel van de Commissie kan de subsidiariteittoets doorstaan gezien de voor de gehele EU geldende doelstellling. Dit kan alleen door communautaire actie worden bereikt.
De proportionaliteittoets is positief. De door de Commissie voorgestelde richtlijn gaat niet verder dan de doelstelling uit het EG-Verdrag waarop de richtlijn is gebaseerd.
Nederlandse belangen
Nederland is voorstander van het bereiken van een gemeenschappelijke procedure voor het verkrijgen van de status van langdurig verblijvende derdelander.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)
De discussie in Brussel moet nog beginnen zodat hierover nog geen uitspraken kunnen worden gedaan. In zijn algemeenheid geldt wel dat het voorstel op hoofdlijnen overeenkomt met de Nederlandse wet- en regelgeving. In het voorstel kan de status van langdurig verblijvende derde lander worden verkregen na 5 jaar ononderbroken en legaal verblijf.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
Het Europees Parlement heeft adviesrecht ten aanzien van dit voorstel van de Commissie.