|
'Uitdijende antiterrorismewetten'
Jan-Peter Loof: spanning met grondrechten De antiterrorismewetten in Nederland hebben de neiging om stapje voor stapje steeds meer uit te dijen - tot ze op gespannen voet komen te staan met vrijheidsrechten en andere grondrechten. Die 'algemene trend' signaleert Jan-Peter Loof, docent staatsrecht en mensenrechten aan de universiteit van Leiden, ook lid van het College voor de Rechten van de Mens. Eerst wordt het delict opgerekt, vervolgens wordt er voor het opgerekte delict voorlopige hechtenis toegestaan, waardoor vrijheidsbeneming mogelijk wordt voor steeds minder ernstige gevallen. En er omheen wordt een ring van vrijheidsbeperkende maatregelen gecreëerd voor gevallen waarin nog geen sprake is van strafbare feiten, zoals een uitreisverbod of een meldplicht. Is dit de beste manier om het terrorisme te bestrijden, vraagt Loof zich af.
|
Voor de rechtbank
|
Plaat van de maand
|
 |
|
Minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) mocht het voor de rechtbank nog eens komen uitleggen: wat wist hij over het 'klankborden' bij burgemeestersbenoemingen? Zo vaak komt het niet voor dat ministers bij de rechter worden geroepen. Er wordt geregeld om gevraagd. Zo staan premier Rutte en vicepremier Asscher op het lijstje om te worden gehoord in de rechtszaak tegen Geert Wilders over 'minder' Marokkanen. Meestal komt het er niet van. Indertijd hoefden Balkenende en Bos ook niet voor de rechtbank te verschijnen na de ondergang van Fortis. Evenmin als minister Sorgdrager in 1996 in het proces tegen 'De Hakkelaar'. Eerder, in 1988, moest minister Braks wel opdraven - over de visfraude.
Tekening: De Telegraaf, 19 april 2016
|
Hakkelende ministers
|
Column
|

Bert van den Braak, Parlementair Documentatie Centrum Universiteit Leiden
Waarom blijft Ard van der Steur zitten en moest Wilma Mansveld opstappen? Op die vraag is een simpel antwoord te geven, namelijk dat dit hun eigen keuze was. Maar er is uiteraard wel iets meer over te schrijven dan dat. Bij de vraag of een bewindspersoon opstapt na een fout of affaire spelen allerlei factoren een rol. De parlementaire geschiedenis kent enerzijds vele opgestapte bewindspersonen, maar vrijwel alle oorzaken waren net weer even anders. Twee factoren keren altijd terug: het staatsrechtelijke criterium van vertrouwen en het eigen gevoel.
|
|
|
|
|
|
Referendum & verder | | 
Hoe moet het verder na het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne? Mag minister-president Rutte wel zo veel tijd nemen? Beschouwing uit Maastricht.
|
|
|
Referendum & opkomst | | 
Waarom was de opkomst bij het referendum zo laag? Of viel het eigenlijk wel mee? Analyse uit Twente.
|
|
|
Referendum & debat | | 
Hoe hard ging het toe bij de debatten en discussies in de aanloop naar het referendum? On-Nederlands? Of viel het wel mee?
|
|
|
Referendum & leren | | 
Leert Nederland van een referendum? Wat blijft er hangen van de kennis over Europa na de volksstemming over het Oekraïneverdrag? Vragen uit Leiden.
|
|
|
Referendum & volkssoevereiniteit | | 
Is de volkssoevereiniteit terug van weggeweest? Grijpt het Nederlandse 'volk' de macht die het in 1806 kwijt raakte? Beschouwing uit Utrecht.
|
|
|
Referendum & D66 | | 
Is het referendum inderdaad een van de kroonjuwelen van D66? Onderzoekje in Nijmegen.
|
|
|
En verder
|
Nieuws
|
 | De Vierde Maand - overzicht van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie. |  | Klem tussen regering en kiezers - een beschouwing over de 70-jarige PvdA. |  | Hoe een lintje uitgroeide tot een 'lintjeszaak' - een duik in de archieven. |  | 'Is het de minister bekend...' - over het parlementaire vragenrecht. |  | De ombudsman doorgelicht - verslag van de Grondwetdag 2016 voor scholieren. |
|
|