De Hofvijver - Politiek van Den Haag tot Brussel MONTESQUIEU INSTITUUT
Nieuwsbrief jaargang 2, nummer 16, 29 mei 2012
 

'Kabinet demissionair, Kamer missionair'

'Er is altijd een Kamer met een volledige en volwaardige missie van de kiezers'. Wat Bas de Gaay Fortman, fractievoorzitter van de PPR (voorganger van GroenLinks) na de voortijdige val van het kabinet-Den Uyl in 1977 zei, geldt nog steeds: na een kabinetscrisis behoudt de Tweede Kamer haar missie - tot de eerstvolgende verkiezingsdag.

Maar ook het parlement komt met een demissionair kabinet in een niemandsland. Hoe op te treden tegen ministers die hun ontslag al hebben ingediend? Omdat zo'n kabinet niet meer naar huis kan worden gestuurd, wordt ook de Kamer een stuk machtelozer.

Ook al worden veel zaken 'controversieel' verklaard, toch is een demissionaire periode geen tijd van politieke of parlementaire windstilte. Er gebeurt in de aanloop naar nieuwe verkiezingen meer dan vaak gedacht, zo blijkt uit studies van het Parlementair Documentatie Centrum en MI Maastricht.

 

Politieke volatiliteit

Plaat van de maand
Hofvijver met grafiek

Foto en beeldbewerking: Kevin Bergenhenegouwen

Hoe stabiel is de Nederlandse politiek? Jarenlang keek 'Den Haag' misprijzend naar België. Maar 'Italiaanse toestanden' zijn geen ver-van-m'n-bedshow, zo blijkt uit onderzoek van het Montesquieu Instituut.

De gemiddelde zittingsduur van kabinetten in Nederland is afgenomen. Wie die zittingsduur sinds 1945 systematisch op een rijtje zet, ziet vooral de laatste jaren een scherpe daling. Het eerste kabinet onder leiding van Wim Kok (1994-1998) was het laatste kabinet dat de rit volledig uitzat. Sinds de eeuwwisseling heeft Nederland meer kabinetten gehad dan Italië.

 

 
Partners in beeld
etiket  boekomslag

'Partijprogramma's:
beperkt houdbaar'

Partijprogramma's suggereren dat 'Den Haag' nog steeds een dikke vinger in de pap heeft. Kritische kanttekeningen vanuit Groningen.

Meer of minder
demissionair

Minder demissionair? Wat Nederland van andere landen kan leren. Standaardwerk in Maastricht geactualiseerd.

Lees verder > Lees verder >
Nederlandse en Europese vlag leeuw en lam

Minder aandacht
voor Europa

De aandacht voor 'Europa' in Nederlandse partijprogramma's blijft achter. Onderzoek in Groningen.

Kamer & crisis:
lam of leeuw?

Hoe treedt het parlement op in tijden van economische crises? 'Nijmegen' deed onderzoek.

Lees verder > Lees verder >

 

De gekozen lijsttrekker

Voor en tegen

'De verkiezing van de lijsttrekker is altijd wenselijk'.

Peter Bootsma en Bert van den Braak zijn het niet met elkaar eens.

Peter Bootsma > Bert van den Braak >

 

Demissionaire ambtenaren?

Column

Roel Bekker

Roel Bekker

‘Als ambtenaren macht zouden hebben, dan zouden ze wel meer verdienen’. Dat was de mooie titel van een essay dat ik 20 jaar geleden schreef in een essaywedstrijd over de macht van de ambtenaar. Daarin heb ik uiteengezet dat de macht van ambtenaren vaak schromelijk wordt overdreven. Voor een machtige ambtenaar heb je een machtige minister nodig. En werk je onder een niet zo sterke minister, dan is het met je ambtelijke macht snel gedaan.

Twintig jaar later denk ik er nog net zo over, en mijn studie naar topambtenaren (zie het boek ‘Marathonlopers rond het Binnenhof’) bevestigt dat nog eens. Een fraai voorbeeld van een machtige combine in die studie is de samenwerking tussen de eerste DG voor Ontwikkelingssamenwerking Jan Meijer en zijn minister van Buitenlandse Zaken Luns. Qua persoon en qua politieke kleur geheel uiteenlopende figuren, Meijer oprichter van Het Parool en actief PvdA'er, Luns een behoudende KVP'er. Maar ze konden elkaar prima gebruiken. Luns kon met Meijer laten zien dat de door progressief Nederland gekoesterde ontwikkelingssamenwerking bij hem in goede handen was. En Meijer wist dat Luns in het kabinet en het parlement veel binnenhaalde, dus verdeed zijn tijd niet met ambtelijk overleg en liet Luns de zaken politiek regelen. Heel effectief, en voorbeeld van een machtige ambtenaar in combinatie met een sterke minister.

 

En verder

Nieuws
Montesquieu Instituut

Nederland moet niet te licht denken over die drie procent. Observaties van MI-correspondent Jan Werts uit Brussel.

Centrum voor Parlementaire Geschiedenis, Nijmegen

Kan een kabinetsformatie zonder scheidsrechter? Een nieuwe studie uit Nijmegen brengt het formatieproces in kaart.

Montesquieu Instituut

Vijf jaar Montesquieu Instituut - terugblik op een lustrum, dat zowel een terugblik als een vooruitblik was.

Montesquieu Instituut

De onbedoelde effecten van Europa. Paul Scheffer (Universiteit Tilburg) bij het MI over het 'Europese beschavingsideaal'.

Montesquieu Instituut

Hoe de kloof tussen politiek en kiezer te dichten? Masterclass MI over de Europese crisis loopt ten einde.

 

Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie.

 
 

Partners


Campus Den HaagCapaciteitsgroep Publieksrecht, MaastrichtCentrum voor Parlementaire Geschiedenis, NijmegenUniversiteit GroningenParlementair Documentatie Centrum, Leiden

 

Agenda

6 juni 2012,
Den Haag

'Democratie in Debat: Actualiteitendebat' - debat

8 juni 2012,
Den Haag

'Politiek als speelbal van de media (en andersom)' - debat

21 juni 2012,
Den Haag

'Diploma-uitreiking Masterclass 2012: Crisis in Europa' - besloten

 

Cartoon

Wiegel

De geschiedenis herhaalde zich niet. Anders dan Biesheuvel (1972) regeerde Rutte niet door na een tussentijdse crisis.

 

'Het is niet aan mij en zeker niet op dit ogenblik en op deze plaats........'

Premier Joop den Uyl op 22 maart 1977 in de Tweede Kamer in de verklaring waarin hij aankondigde dat zijn kabinet was gevallen.

 

Uw mening

De verkiezingen van 12 september zijn overbodig.


[eens] [oneens]

 

Aantal partijen dat aan Kamerverkiezingen meedoet.

grafiek

Worden het er meer?

 

Tussenkabinetten


- Beel II (december 1958-maart 1959)
- Zijlstra (november 1966-april 1967)
- Biesheuvel (II) (augustus 1972-mei 1973)
- Van Agt III (mei-november 1982)
- Balkenende III (juli 2006-februari 2007)
- Balkenende IV 2.0 (maart-oktober 2010)

 

Coalities van 5 partijen


- Colijn II en III (1933-1937): ARP, CHU, RKSP, LSP, VDB
- Biesheuvel (1971-1972) : KVP, ARP, CHU, VVD, DS'70
- Den Uyl (1973-1977): PvdA, PPR, D66, KVP, ARP

 

Partijen in kabinet sinds 2002


- CDA: tien jaar
- VVD: zes jaar en acht maanden
- ChristenUnie: drie jaar en acht maanden
- D66: drie jaar en twee maanden
- PvdA: drie jaar
- LPF: acht maanden

 

Opkomende Eurosceptische partijen


- Syriza (Griekenland)
- Ware Finnen (Finland)
- Jobbik (Hongarije)
- Publieke Zaken (Tsjechië)
- Zweden Democraten (Zweden)
- PVV (Nederland)

 

Subsidiegevers


logo ministerie OCW Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
logo Universiteit Maastricht Maastricht Universiteit
logo Gemeente Maastricht Gemeente Maastricht
logo Provincie Limburg Provincie Limburg

 

Colofon

De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en zijn partners.

 

Aan- en afmelden

Hier kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief

Deze brief niet meer ontvangen? U kunt zich hier afmelden

 

Parlement.com

Kiezers
Partijen
Tweede Kamer
Eerste Kamer
Regering
Polder
Europa

Europa-Nu.nl

Praktisch Europa
Europa in de wereld
Nederland en Europa
Hot Issues
Beleid en toekomst
Wie doet wat
Wat komt eraan

Montesquieu-Instituut.nl

Het instituut
Onderzoek
Onderwijs
Valorisatie
Europa
Nederland
Meer info