N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Campagnesymposium
Campagnesymposium donderdagmiddag 2 oktober:
Campagnekoorts! De rol van peilingen, debatten en sociale media in de Nederlandse verkiezingscampagne
Op 29 oktober gaat Nederland weer naar de stembus. De strijd om de kiezer is in volle gang, en de campagne draait op volle toeren. Waar moet je op letten om de verkiezingscampagne goed te kunnen peilen?
Tijdens dit campagnesymposium nemen drie experts je mee achter de schermen van onze verkiezingscultuur. Aan de hand van het recent verschenen boek 'De strijd om de stembus. Verkiezingscampagnes voor de Tweede Kamer vanaf 1848' (Uitgeverij WBooks) van Ron de Jong, Harm Kaal, Philip van Praag en Gerrit Voerman plaatsen we de huidige verkiezingskoorts in een bredere historische context.
Wat is er nieuw aan de verkiezingscampagne anno 2025? Welke rol spelen de peilingen in het beïnvloeden van kiezers? Kunnen televisiedebatten de doorslag geven? Of is de digitale campagne via de sociale media beslissend geworden?
Kortom: een middag vol inzichten, scherpe analyses en historische diepgang – voor iedereen die de verkiezingscampagne niet alleen wil volgen, maar ook écht wil begrijpen.
Wanneer: Donderdag 2 oktober, 16:00
Waar: Spreeek @EMMA, Wijnhaven 88, Den Haag Deelname is gratis, maar aanmelden is verplicht via deze link: aanmeldformulier 2 oktober
Programma
15:30 Inloop
16:00 Opening door Gerrit Voerman
16:10 Tom van der Meer (Universiteit van Amsterdam) – Peilingen als Politainment
16:20 Jade Vrielink (Wageningen University and Research) – De impact van politieke microtargeting en de advertentievrije campagne van 2025
16:30 Beer Prakken (Rijksuniversiteit Groningen) – Humor in politieke debatten
16:40 Discussie met de zaal – de drie inleiders, Harm Kaal en Philip van Praag
17:30 Borrel