Montesquieu Instituut: van wetenschap naar samenleving

Politici van de toekomst vragen om steun van de Tweede Kamer

Foto's dag 2: Eerste dag Algemene Vergaderingen in de Tweede Kamer

DEN HAAG (PDC) - Al 30 jaar krijgen middelbare scholieren de kans om bij het Model European Parliament (een simulatie van het Europees Parlement) waardevolle politieke ervaring op te doen. Wegens een gebrek aan structurele financiële steun dreigt het MEP echter per 2019 te verdwijnen. Tijdens de nationale conferentie hebben de deelnemers op donderdag 27 september een motie ter behoud van het Model European Parliament overhandigd aan leden van de Tweede Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Jaarlijks nemen zo'n 2500 leerlingen van circa 140 middelbare scholen deel aan het MEP. Om de volgende generaties ook te verzekeren van een dergelijke ervaring is een structurele steun van €150.000 per jaar nodig. In de speech van Elisa, een van de deelnemers van MEP 2018, wordt duidelijk waarom het MEP zo belangrijk is. “Wij, de jongeren van nu, beslissen straks over de toekomst. Dit is ons oefenterrein! Hier mogen we zelf ervaren wat wij belangrijk vinden, hoe deze toekomst eruit moet gaan zien, hoe we samen tot oplossingen komen en bruggen kunnen slaan tussen verschillende mensen, meningen en ideeën.”

De deelnemers waren zeer verheugd dat de commissie de motie in ontvangst heeft genomen en hopen dat de commissieleden overtuigd zijn van het belang en de noodzaak van het MEP in Nederland. Zoals Elisa stelde: "het MEP is een onderwijsproject dat niet alleen jongeren in contact brengt met politiek, maar het hen zelf laat ervaren."

 
Voor het afspelen van deze video is Flash nodig. Klik op deze link om de nieuwste versie te downloaden.
 
Voor het afspelen van deze video is Flash nodig. Klik op deze link om de nieuwste versie te downloaden.